Material grabat durant les Ières i IInes Jornades de Coeducació organitzades a l' Octubre 2010 i l' Abril 2012 per FETE-UGT

El programa de formació en coeducació té continuïtat si et ve de gust sumar-te i vols més informació escriu-nos feteforma1@catalunya.ugt.org

dimecres, 25 d’abril del 2012

Conclusions II Jornades de Coeducació


1.- En primer lloc volem expressar la nostra convicció en què el ple desenvolupament de les persones requereix de la coeducació en un marc general de l'escola mixta.

2.- La coeducació entesa com a aprenentatge d'igualtat que desenvolupa relacions basades en la llibertat, l'autonomia, el respecte i la resolució de conflictes, i la prevenció de violència de gènere és una eina fonamental per a la formació de ciutadans i ciutadanes compromesos amb la construcció d'una societat de pau, justícia i igualtat.

3.- En aquests moments, en el qual la crisi econòmica s'està utilitzant com a excusa, per imposar retallades en drets fonamentals i la fallida de l'estat de benestar, és necessari recordar, les propostes educatives que han tingut el seu lloc i el seu nom en la història, i que han funcionat com a instruments de llibertat i creixement per a dones i homes.

4.- En el marc actual, més que mai, és fonamental que l'escola ensenyi a cooperar, en comptes de competir, a reconèixer el valor de la diversitat contra un únic model d'èxit, a defensar els drets i el benestar de totes les persones, col·laborant en la construcció del ben comú.

5.- Per a això, hem de deconstruir les identitats de gènere que ens vénen imposades com a mandats naturals, de manera que atribueixen uns rols tendents a la submissió a les dones i als homes, uns rols tendents al domini i control.

6.- Constatem que tant educadores com educadors, estem treballant en un important moviment que qüestiona els patrons del sexisme, des de la investigació, la innovació i el desenvolupament d'experiències i pràctiques coeducativas.

7.- És necessari seguir investigant i innovant per al desenvolupament de processos coeducatius que ajudin a la construcció de relacions d'igualtat. En aquesta línia, el foment de l'amistat, constitueix una eina important per al desenvolupament de relacions empàtiques, respectuoses i solidàries.

8.- En les relacions afectives que s'expressen en l'adolescència i preadolescencia es reviu amb força els estereotips que han prevalgut en l'educació. Són moments de vulnerabilitat, transformació i risc que resituen les identitats i relacions de gènere entre els sexes que poden ser modificades a través de formes educatives que ofereixen nous marcs de relació.

9.- En aquests moments en els quals es qüestiona i menysvalora el valor d'una educació pública, així com la labor i els drets de les treballadors i treballadores de l'ensenyament, volem denunciar que s'està posant en perill un servei essencial per a la formació integral i ciutadana, al llarg de la vida, que de no contenir-se, tindrà conseqüències desastroses per al desenvolupament del conjunt de la societat.

Les retallades en educació i el model neoliberal que s'està imposant, basat en la competitivitat, l'individualisme, és contraproduent per a la sortida de la crisi i provocarà la ruptura de la cohesió social, diferències econòmiques, l'exclusió i marginació, l'agressivitat, el sexisme i la injustícia.

10.- Per tant, defensem amb totes les nostres forces el valor de l'educació pública en totes les etapes, com a font de llibertat, promoció humana, sostenibilitat, solidaritat, i igualtat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada